337269374 773138657388117 6331997533569328056 nWiosna, cieplejszy wieje wiatr,
Wiosna, znów nam ubyło lat,
Wiosna, wiosna w koło, zakwitły bzy ... (Skaldowie)
Kto z nas z niecierpliwością nie wypatruje wiosny i jej pierwszych oznak, ciepłych promieni słońca, wesołego śpiewu ptaków, pierwszych wiosennych kwiatów. Wszyscy zmęczeni zimową aurą oczekujemy na cieplejsze dni. Członkowie naszego Klubu Miłośników Gór również czekają z utęsknieniem na wiosnę a wraz z nią na długie, górskie wędrówki w promieniach słońca. Aby poszukać pierwszych śladów wiosny wyruszyliśmy na naszą pierwszą wiosenną wyprawę w Góry Sowie a dokładnie do Zagórza Śląskiego, a towarzyszyły nam 3 piękne, strojne Marzanny. Była to nasza jubileuszowa, 80 wyprawa.

Czarny szlak zaprowadził nas do Lubachowa, po drodze ukazując z góry piękno Jeziora Bystrzyckiego wraz z nabrzeżnymi zabudowaniami. W Lubachowie odwiedziliśmy hodowlę osiołków i poznaliśmy filmową gwiazdę - oskarowego osiołka, który zagrał w filmie "IO" Jerzego Skolimowskiego. Dzięki właścicielowi osiołków poznaliśmy osiołkowy świat, ich ciekawą naturę i charaktery. A co najważniejsze został obalony mit, iż są to bardzo uparte zwierzęta. Nie wiem, kto kim był bardziej zainteresowany: my osiołkami czy one - nami. Wiem na pewno, że są bardzo ciekawskie i zaczepialskie: nasze plecaki, zamki, sznurówkami itp. cieszyły się ich dużym zainteresowaniem. Wizyta w hodowli szybko dobiegła końca, a my wyruszyliśmy zielonym szlakiem w kierunku Zapory Wodnej na Bystrzycy. W wyniku powstania tej kamiennej konstrukcji o wysokości 44m i długości 230m powstało Jezioro Bystrzyckie, które jest sztucznym zbiornikiem retencyjnym. Wzdłuż jeziora żółty szlak prowadził nas malowniczą, krętą ścieżką prosto do Zagórza Śląskiego, a dokładnie na nowopowstały most na Bystrzycy. Tam w strugach deszczu pożegnaliśmy się z Marzannami a co za tym idzie, z zimą, licząc na szybkie nadejście wiosny. Z mostu mogliśmy podziwiać kolejny cel naszej wyprawy - Zamek Grodno, ale zanim tam doszliśmy, warto było przejść czarnym szlakiem na platformę widokową, z której roztacza się niesamowity widok na Jezioro Bystrzyckie. Wracamy do Zagórza, aby wspiąć się na Choinę. Na jej szczycie (na wysokości 450m npm.) stoi Zamek Grodno, którego dzieje sięgają prawdopodobnie VIIw ne. Dzięki naszemu przewodnikowi - Andrzejowi mieliśmy okazję poznać dzieje zamku i zobaczyć jego najbardziej tajemnicze zakątki wraz z lochami i salami tortur oraz poznać jedną z mieszkanek - Małgorzatę - białą damę, która ponoć nocami tam straszy. Uwieńczeniem naszej wyprawy była uczta przy ognisku, na stołach gościły pyszne, pieczone kiełbaski i inne zakąski oraz dzbany wypełnione płynami rozweselającymi. Tak minęła nam wiosenna wyprawa 2023 roku. Wielkie podziękowania dla naszych organizatorów za przygotowanie wyprawy, czekamy na następne. Do zobaczenia na szlaku, ST. Fotorelacja Darek Kowal