IMG 5755Sobotni poranek, spotykamy się jak zwykle w Rynku, skąd o godz. 8.00 wyruszamy na kolejną wyprawę.: V Międzypokoleniową Sztafetę Turystyczną, organizowaną przez Zarząd Główny PTTK – którą nazwaliśmy „Wnuczek, Synek i Ja”. Wszystkim uczestnikom dopisują humory, a pogada wymarzona na górskie wędrówki. Tym razem atrakcje Miedzygórza i okolic. Po przybyciu na miejsce parkujemy nasz autobus na wysokości wodospadu Wilczki i ruszamy na wędrówkę. Robi wrażenie otoczenie wodospadu, pięknie wykonane podejścia, alejki i pomosty widokowe umożliwiające obejrzenie kaskady z każdej strony (wieść gminna niesie ,że wykonawcą alejek i platform była firma z naszej gminy - ZBYL BRUK z Bobolic , co może stanowić powód do chwały i uznania). Wodospad Wilczki, to drugi co do wielkości wodospad w Sudetach, rzeka Wilczka spada z 22 m do kotła i dalej płynie wąskim wąwozem.

Do 1997 roku, wodospad był wyższy o 4 m i tym samym najwyższy w Sudetach, niestety pod naporem wód powodziowych „ dołożony” sztucznie dodatkowy próg obniżył się o 4 m Wodospad od 1958 roku jest objęty ochroną jako rezerwat przyrody . Po krótkiej sesji fotograficznej ruszamy dalej i po niespełna 30 minutach, wędrując czerwonym szlakiem dochodzimy do Ogrodu Bajek .To jedna z najbardziej znanych atrakcji Międzygórza , dla młodych uczestników naszej eskapady test na znajomość bajkowych postaci , a dla starszyzny dawnych wspomnień czar—Smerfy z Gargamelem, Czerwony Kapturek i Wilk, Jaś i Małgosia z Babą Jagą i jej chatką z Piernika (pierniki drewniane a szkoda!!!!), Koziołek Matołek, Królewna Śnieżka z Krasnoludkami ,Reksio, Krecik z Myszką i najstarsze zbudowane ręcznie przez założyciela – jak chata ducha gór Liczyrzepy i wiele ,wiele innych postaci . Bardzo dobrze utrzymany obiekt postaci odświeżone . Po krótkim postoju ruszamy dalej pod górkę w kierunku Iglicznej żółtym szlakiem . Spokojny marsz, piękna pogoda towarzyszy nam nadal więc i humory dopisują. Od parkingu pod Igliczną idziemy pod górę drogą wybrukowaną , a po drodze nasz niezłomny przewodnik Włodek egzaminuje najmłodszych uczestników wyprawy ze znajomości oznakowania górskich szlaków: młodzież zdaje egzamin celująco. Docieramy do Sanktuarium Mari Śnieżnej: kościółek wzniesiony w XIX wieku. W sympatycznym schronisku i jego otoczeniu robimy dłuższy postój na posiłek i relaks, Po 40 minutach ruszamy na szczyt Iglicznej szlakiem drogi krzyżowej, ze szczytu rozpościera się piękna panorama Gór Bystrzyckich, Gór Orlickich, Bystrzycy Kłodzkiej i okolic. Widoki zapierające dech w piersiach , jest pięknie i nostalgicznie.

Po zdobyciu szczytu ruszamy w drogę powrotną i napotykamy jeszcze jedno cudo w Międzygórzu: perłę dzieła inżynieryjnego – zaporę wodną na rzece Wilczce. Robi wrażenie: wybudowana w latach 1906-1908, długość 102 m i wysokość 29 m. Dzięki tej zaporze w czasie powodzi 100-lecia w 1997 roku nie doszło do zalania Kotliny Kłodzkiej, mimo, iż woda przelała się przez szczyt.

Po tej refleksji nad nieprzewidywalnością natury zeszliśmy do Międzygórza, by jeszcze przez chwilę napawać się niezwykłym urokiem tej wsi, położonej cudnie między górami, która na nowo rozkwita i gości turystów, nazwana jakże zasłużenie PERŁĄ SUDETÓW .

Wracamy, a w autokarze niezłomna Zosia ogłasza konkurs i przepytuje uczestników wyprawy ( dzieci i trochę starszych ) z wiedzy o bajkolandii i nie tylko. Jest zabawnie i wesoło.

To była kolejna, bardzo udana wyprawa, wiem co piszę, bo duuużo wędruję po górach i jestem pewna takiej oceny przez wszystkich uczestników.

Bardzo dziękuję organizatorom, tak trzymać. Pozdrawiam MN Fotorelacja W. Krajewski