IMG 403615 czerwca godz. 6.00 czyli  rano, rano, raniusieńko prawie po rosie wyruszamy na trzydniową wyprawę, kierunek;  Zgorzelec, Bogatynia i Bolesławiec.  O ciekawy program zadbała  Nieformalna Grupa Społeczna  w ramach programu  Dolnośląskie Małe Granty. Interesująco  zrobiło się już  na etapie pisania projektu z jego chwytliwą nazą -   Ł A J Z A , co po  rozszyfrowaniu oznacza ;  Ł- adni   A - mbitni   J- edyni   Z - aradni   A – matorzy, a do tego ciekawi świata,  wytyczający własne trasy i  ścieżki po Dolnym Śląsku. Wspólnie z Klubem Miłośników Gór oraz słuchaczami ZUTW  rozpoczęliśmy to łajzowanie  od  Zgorzelca, gdzie czekał na nas lokalny miłośnik ziemi zgorzeleckiej oraz wielbiciel  historii swojego miasta  co prawda lekko zestresowany, ale doskonale przygotowany.

I tak krok za krokiem w tempie  bardzo spacerowym ruszyliśmy na wędrówkę po mieście założonym w X wieku. Zwiedzamy  kościół  św. Jana Chrzciciela, na  Placu Pocztowym  oglądamy  rekonstrukcję pocztowego słupa dystansowego z 1725 r  ozdobionego  herbem Rzeczypospolitej, podziwiamy most kolejowy na Nysie Łużyckiej. Zwiedzamy monumentalna budowlę w stylu neobarokowym oraz neoklasycystycznym -  gmach  Miejskiego Domu Kultury – daw. Górnołużycką Halę Chwały  W Zgorzelcu znajduje się jedna z  największych nekropolii wojskowych w Polsce -  Cmentarz 2 Armii Wojska Polskiego, gdzie pochylamy głowy oddając hołd poległym za Ojczyznę. Mostem Staromiejskim łączącym dwa partnerskie miasta  udajemy się na spacer po sąsiedzku do Goerlitz  wyróżniającego się bogatą historią i przepiękną architekturą z wielu epok.  Wracamy do Zgorzelca,  powoli  udajemy się do autokaru i jedziemy do Bogatyni, gdzie mamy zaplanowane kolejne atrakcje. Po zakwaterowaniu się  ruszamy na Karbonalia – właśnie rozpoczynają się Dni Bogatyni. Już z daleka słychać  orkiestrę  dętą, przed nami parada -  mieszkańcy w strojach z epoki, cykliści i motocykliści na swych zaczarowanych dwóch kółkach, zespoły ludowe, stowarzyszenia, młodzież. Festyn na całe trzy dni. My też znaleźliśmy się w tym rozradowanym tłumie.  Nasi panowie  robią pierwsze zawody; strzelectwo odpustowe, ale satysfakcja jak na olimpiadzie – z duma prezentują  tarcze kto ile punktów trafił i kto najbliżej 10 – okazało się , że tym razem Jacek pokazał pazurki i wypunktował resztę zawodników.  Parada paradę, festyn jak się patrzy ale my mamy jeszcze do rozegrania  I zawody w kręgle o Puchar ŁAJZY.  Na kręgielnie udaje się  silna reprezentacja. Tworzą się trzy ośmioosobowe drużyny – reszta kibicuje. Zaczynamy. Każdy zawodnik ma 10 rzutów suma punktów daje wynik  końcowy. Gra była zacięta, co chwilę  ogromny aplauz i gromkie brawa i wreszcie mamy zwycięzcę; I miejsce i Puchar ŁAJZY dla Zdzisława Kwiecińskiego – 108 pkt. II miejsce –Anna  Tomczak  – 91 pkt III miejsce Kowaliszyn Elżbieta i Papiernik Lucja -ex aequo 89 pkt.  Zadowoleni wracamy  na nocleg do hotelu,  jest godz. 23.00. Jakby nie liczyć to był najdłuższy dzień naszej wycieczki a kilometrów przedeptanych  14. To  dobry wynik biorąc po uwagę   upalny dzień i wiek naszych wędrowców. A jaki plan na jutro ?  Zobaczymy rano.  g.k.