Witaj na stronie naszego Uniwersytetu

Ząbkowicki Uniwersytet Trzeciego Wieku adresowany jest do osób w wieku emerytalnym.

Celem ZUTW jest integracja i aktywizacja wszystkich tych, którzy w czasie jesieni swojego życia chcą być nadal sprawni intelektualnie i fizycznie oraz żyć efektywnie i "wciąż wyrywać się do przodu".

ozimek10 13 kwietnia 2024 nasze Jazzgotki wytańczyły III miejsce w XXVII Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Tanecznych „Tańcowadła" w Ozimku a trenerka zespołu Pani Magdalena Litwin została „Super Trenerem" przeglądu.
„Tańcowadła" to impreza taneczna, w której biorą udział zespoły z całej Polski. Konkurs odbywa się w 6 kategoriach tanecznych i 4 kategoriach wiekowych. Celem przeglądu jest popularyzacja zespołowych form tanecznych, walorów artystycznych, integracja środowiska tanecznego oraz konfrontacja dorobku artystycznego zespołów. Możliwe jest zaprezentowanie się w takich kategoriach jak: Show Dance, Street Dance, cheerleaderki, taniec współczesny i inne formy tańca.
Pierwszym etapem konkursu jest prezentacja wideo i na jej podstawie zespoły są kwalifikowane do etapu finałowego. W finałach biorą udział grupy posiadające doświadczenie i wysoki poziom wykonawczy.
Nasz zespół został zakwalifikowany do finałów, wystąpił w kategorii +30 Open – Schow Dance, zatańczył pięknie dwa tańce: „Chłopcy radarowcy" i „Ritmo total", zachwycił jurorów i wywalczył III miejsce.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. GP/RB

Czytaj więcej: JAZZGOTKI W OZIMKU

zebranie

Ząbkowice Śl. 20 kwietnia 2024

ZARZĄD STOWARZYSZENIA UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU
zwołuje na dzień 6 maja 2024 roku na godz.16:15 (I termin), godz.16:30 (II termin)

WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW ZUTW w ZĄBKOWICACH ŚL.
które odbędzie się w Centrum Organizacji Pozarządowych, Pl. Marii Skłodowskiej-Curie 1, w sali nr 17.
Obecność członków obowiązkowa.
PORZĄDEK ZEBRANIA:
1. Otwarcie zebrania
2. Odczytanie i zatwierdzenie porządku obrad
3. Wybór Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz Sekretarza Walnego Zebrania
4. Wybór Komisji mandatowo–skrutacyjnej i Komisji uchwał i wniosków Walnego Zebrania
5. Sprawozdanie Zarządu ZUTW o realizacji zadań w roku 2023
6. Sprawozdanie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej za rok 2023
7. Głosowanie nad absolutorium dla Zarządu ZUTW za rok 2023
8. Nadanie tytułu Honorowego Członka ZUTW
9. Przedstawienie informacji o działalności Klubu Miłośników Gór, Klubu Turystyki Nizinnej, Sportowej Sekcji Seniora - kręgle, bule, nordic walking, basen, gimnastyka, joga -
10. Przedstawienie propozycji działania na rok 2024 dotyczące wyjazdów, wykładów, warsztatów, zajęć, wycieczek itp.
11. Sprawy różne, własne propozycje słuchaczy
12. Dyskusja
13. Podjęcie uchwał:

Uchwała nr 1 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Zarządu ZUTW za 2023 rok
Uchwała nr 2 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego ZUTW za 2023 rok
Uchwała nr 3 w sprawie Udzielenia Zarządowi absolutorium z wykonania obowiązków w 2023 rok
Uchwała nr 4 w sprawie nadania tytułu Honorowego Członka ZUTW
Uchwała nr 5 w sprawie realizacji przez Zarząd Stowarzyszenia wniosków członków Stowarzyszenia w trakcie dyskusji.
14. Zamknięcie obrad Walnego Zebrania.

Po dłuższej przerwie członkowie Klubu Miłośników Gór wracają w Jeseniki na swoją 93 wyprawę. Naszą wycieczkę rozpoczynamy w miejscu Bela pod Pradadem, która swą nazwę zawdzięcza płynącej tamtędy rzece – Bela oraz najwyższemu szczytowi Wysokiego Jesenika -Pradziadowi. Niebieski szlak prowadzi nas długim podejściem, ale o łagodnym nachyleniu, który stopniowo zmienia się w bardziej wymagający. Nikt się jednak nie poddaje. Wędrujemy wzdłuż potoku Studeny, którego wody spływając licznymi kaskadami wyrzeźbiły głębokie koryto oraz wydobyły na światło dzienne ciekawe formy skalne. Znaleźli się wśród nas również amatorzy morsowania w zimnych jeszcze wodach potoku. Sam Wysoki Wodospad znajdujący się na wysokości 1060m npm. i jest największy w Wysokich Jesenikach, dlatego też został nazwany Jesenicką Niagarą. Obecnie ma wysokość 28 metrów, ale przez jedną z największych powodzi w Sudetach w sierpniu 1880r. mierzył aż 45m. Wodospad najlepiej podziwiać po wiosennych roztopach lub obfitych deszczach. Zdarza się, że w okresie letnich upałów, kiedy poziom wód znacznie maleje – wodospad przestaje istnieć. Nam udaje się jeszcze uchwycić piękno i potęgę Jesenickiej Niagary, delikatny szum spływającej wody wśród budzącej się do życia po długiej zimie przyrody. Za nami Wysoki Wodospad a przed nami kolejne długie podejście, które prowadzi nas do najstarszego całorocznego schroniska w paśmie górskim Wysokiego Jesenika - Svycarna (1304m npm.). W oddali pozdrawia nas Pradziad ze swoim charakterystycznym schroniskiem. Po trudach dzisiejszych wędrówek piwo w schronisku smakuje wyśmienicie a czas spędzony w miłej atmosferze upływa bardzo szybko. Nie może jednak zabraknąć czasu na pamiątkowe, grupowe zdjęcie. Przed nami jeszcze ok. 6km. marszu do mety w Cervenohorskim Sedle wiec wyruszamy na szlak. Na drogę powrotną wybieramy czerwony szlak, który nie jest specjalnie wymagający, biegnie na przemian po drewnianych kładkach oraz kamiennych ścieżkach. Zza drzew co jakiś czas wyłania się górski krajobraz Jeseników skąpanych w wiosennym słońcu. Schodzimy przez Maly Jezernik i Klinovec wprost do Cervenohorskego Sedla. Jednego z większych ośrodków narciarskich po czeskiej stronie Sudetów.
Chociaż zapewniano nas, że trasa do łatwych nie należy, obfituje w trudne i długie podejścia, to była niezwykle urokliwa, zwłaszcza w tak piękny słoneczny dzień, gdzie ślady wiosny można było dostrzec na każdym kroku. Wielkie dzięki dla naszych przewodników za pokazanie nam tak wspaniałych zakątków gór, o których rzadko kiedy wspominają przewodniki górskie i oczywiście czekamy na więcej.
Do zobaczenia na szlaku, ST.

Czytaj więcej: JESENICKA NIAGARA

Nowy sezon Koła Turystyki Nizinnej przy Ząbkowickim UTW rozpoczęliśmy od zapoznania się z kilkoma bardziej lub mniej znanymi atrakcjami Ziemi Kłodzkiej. Słoneczna pogoda oraz świetne prowadzenie grupy przez naszą przewodniczkę Beatę Klitę sprawiły, że dzień był pełen różnorodnych, ciekawych atrakcji turystycznych jak i muzycznych.
Rozpoczęliśmy od stolicy regionu, Kłodzka, gdzie zapoznaliśmy się z jego najważniejszymi zabytkami takimi jak Most Gotycki na Młynówce, Rynek z Ratuszem i pięknie utrzymanymi kamieniczkami, łącznie z jedną z najstarszych kamienic zwaną Kamienicą Pod Wilkiem, której powstanie datuje się na koniec XVII wieku i z którą związana była przepowiednia dotycząca ogromnej powodzi z 1997 roku.
Przeszliśmy również Podziemną Trasą Turystyczną ciągnącą się pod miastem na odległość 600 m, gdzie w odbudowanych piwnicach, znajdowały się ekspozycje związane z historią miasta i z życiem codziennym jego mieszkańców. Zwiedzanie Kłodzka zakończyliśmy odwiedzeniem późnogotyckiej Kolegiaty Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, rzymskokatolickiego kościoła farny, położonego na Starym Mieście, który sprawił ogromne wrażenie.
Następny etap wycieczki to Duszniki Zdrój, tam zwiedziliśmy Muzeum Papiernictwa, które oprócz działalności muzealniczej produkuje w niewielkich ilościach papier czerpany według dawnej technologii na oryginalnych zabytkowych maszynach. Młyn-papiernia wpisany jest do rejestru zabytków województwa dolnośląskiego. Oprowadzała nas omawiając interesującą historię powstawania papieru sympatyczna Pani Przewodnik z muzeum. Mieliśmy okazję zobaczyć również linię produkcyjną do produkcji papieru czerpanego oraz mogliśmy zaopatrzyć się w różnego rodzaju papiery artystyczne zdobione kwiatami i ziołami w zakładowym sklepiku.
Jedną z niespodzianek tego dnia było wysłuchanie w kościele Polskokatolickim prawie godzinnego koncertu wykonanego przez księdza dziekana Bogdana Skowrońskiego proboszcza Parafii Matki Bożej Różańcowej.
Również interesująca była wizyta w niedawno otworzonym prywatnym muzeum „Skarbiec", którego eksponaty są związane z historią Dusznik Zdroju. Pomysłodawcą i założycielem muzeum jest wielki pasjonat historii miasta Dariusz Giemza, który przez kilkanaście lat zbierał pamiątki związane z tym uzdrowiskiem. Zwiedzanie Dusznik zakończyliśmy w Parku Zdrojowym gdzie mieliśmy okazję zobaczyć Dworek Chopina, Pijalnię lub usiąść przy kawie czy herbacie w uzdrowiskowej kawiarni lub na ławce zachwycając się piękną wiosenną przyrodą.
Dziękując organizatorom i uczestnikom pierwszej w tym roku wycieczki nizinnej zapraszamy wszystkich chętnych na następną już 25 kwietnia. GP/RB